O blogování, spolupracích a mama online světě...| Filozofické okénko

by - 07:00

Tak je tady. Záměrně jsem ho teď zdržovala, protože jsem ho nechtěla vydat těsně po vyhlášení Mamablogerky roku 2018. U psaní tohohle článku jsem totiž vůbec na anketu maminkovských blogů nemyslela a nechci, aby to s tím bylo nějak spojováno. Je to celkový můj názor na online svět, který jsem jen nestihla interpretovat před vyhlášením :)

O čem bude, jsem už naznačovala. Občas o tom někdo napíše a já budu další v pořádí a ani poslední ani první. Bude to o blogování, o spolupracích, o tom, kdo mě štve a o tom, proč těch spoluprací mám plnej blog a instagram... A bude to dlouhý, tak kdo má odvahu, pojďte dál...



Transparentním měsícem se ukázalo prstem na jistou situaci v online světě. A to je velká rozšířenost spoluprací a jejich přiznávání. A já vám dneska mimo jiné řeknu, proč je 90% mých příspěvků právě spolupráce...

Označovat #spolupráce ?


Spolupráce tu vždycky byly, jsou a budou. Firmám chvíli trvalo než přišly na to, že lidi, co jsou trochu veřejně známí na sociálních sítích jsou pro ně hodně levná a účinná reklama. Momentálně kdo necílí na fanoušky influencerů je přinejmenším hodně out :)

Co si myslím o označování? I přesto, že občas (když si vzpomenu) spolupráci označím, osobně si myslím, že to není potřeba. Když otevřete oči, poznáte spolupráci i bez #. A vy sami víte nejlíp, proč toho člověka sledujete, jestli mu to věříte, když něco recenzuje. Pro mě třeba není důležitý, jestli to ten člověk dostal zadarmo a nebo si to koupil sám. Když mě nějaká věc na základě doporučení od člověka na sociální sítí zaujme, zjišťuju víc a neběžím ji bezhlavě koupit jen proto, že je to cool a fotogenický na instagram. Ale je pravda, že sleduju lidi, kterým to věřím. Kterým nepotřebuju věři a líbí se mi jejich fotky, tak to neřeším. A to předpokládám i u vás a mých recenzí.


Blogování - placená spolupráce? ANO.

Aneb lezu těm velkým blogerkám do zadku?

Já bych jim za to zaplatila. Mám víc důvodů, proč ano, ale zmíním jen jednu věc za všechny. Za reklamu na FB nebo instagramu taky zaplatíte a pokud váš post má mít dosah několik tisíc sledujících, tak to nejsou malý peníze. Blogerky velkých rozměrů, které opravdu na blozích makají (nemyslím typ A nebo B, které popisuju níže), mají několik tisíc sledujících opravdu velmi vyprofilované komunity, cením si jejich práce a jsem toho názoru, že si nedokážete představit, kolik práce stojí za kvalitním článkem plným hezkých fotek. A hotový za hodinku to taky nemají :) ani za 2 ani za 3... A upřímně nevím, jestli si zkoušeli ty krémy, šampony, oblečení, knížky a hračky vyplcat do nádrže auta, naservírovat k večeři nebo jimi svítit, ale myslím, že by to asi moc dobře nezafungovalo.

Příklad: Když je ta správná nálada/konstelace píšu samotný text - hodinu až dvě/tři (podle toho o čem). Většinou to mám rozdělený do více dnů. Fotky k tomu většinou trvají jednou tolik času. Příprava focení, proprietky, světlo, stativ, samotný focení a úprava fotek. Zjednodušeně na jednom článku strávím, řekněme, 5 hodin. JÁ na něm strávím 5 hodin svého času a recenzuju například knížku. Tu knížku dostanu zadarmo. Knížka je v hodnotě 500,-. Když to přepočítáte na hodiny, tak 100,- za hodinu to není tak špatný. Jenom... O té nádrži, večeři a svícení jsme si už říkali, ne? Takže super přivýdělek v bartrech, ale normálně u toho musíte pracovat, jako ostatní lidi, protože vás to neuživí :)

Všechny z těch, které znám (více nebo méně osobně) vám řeknou, že to nedělají pro peníze. Mají pravdu. Ono se to taky pro peníze ani dělat nedá, protože za to žádné takové, za které by to stálo dělat jen kvůli nim, nejsou :) A právě proto, bych jim za to platila víc. Právě proto, že to nedělají kvůli nim. Protože je spousta těch, kteří si myslí, že se za to dají vydělat těžký prachy a proto si zakládají instagramy a blogy a...více níže.

Co a jak sleduje @bejbymama?

"Sleduju" dost účtů. Ale většinu jen přes instagram a novinky v emailech si nechávám posílat jen od mamami.cz :) 
Vytvořila jsem si tam portfolio účtů, které mě baví. Sledovat u mě teda znamená koukat na hezký fotky, k některým si čtu popisky a k některým si rozkliknu i články.

  • sleduju lidi, kteří mají instagram jako osobní účet, který není spojený s blogem a mají i tomu odpovídající počet sledujících
  • sleduju účty, za kterýma ani nevím kdo stojí a kolik mají sledujících, protože se mi prostě líbí a já tam beru inspiraci
  • a sleduju i třeba desítku českých účtů "kolegyň", které mají na sociálních sítích spoustu tisíc sledujících a jejich blogy mají stonásobně větší sledovanost než můj. Některé mají spolupráci v každém příspěvku, některé třeba vůbec.



Příklad: Když je ta správná nálada/konstelace píšu samotný text - hodinu až dvě/tři (podle toho o čem). Většinou to mám rozdělený do více dnů. Fotky k tomu většinou trvají jednou tolik času. Příprava focení, proprietky, světlo, stativ, samotný focení a úprava fotek. Zjednodušeně na jednom článku strávím, řekněme, 5 hodin. JÁ na něm strávím 5 hodin svého času a recenzuju například knížku. Tu knížku dostanu zadarmo. Knížka je v hodnotě 500,-. Když to přepočítáte na hodiny, tak 100,- za hodinu to není tak špatný. Jenom... O té nádrži, večeři a svícení jsme si už říkali, ne? 


Každé zboží má svého kupce.

Tak jako každý bloger má svého čtenáře a instagramer followera.

Online svět je zahlcený instagramery, blogery, youtubery a lidmi, kteří mají v online světě, co říct, nebo kteří si myslí, že mají co říct. Nejsem ta, která může určovat kdo z nich je kdo.

Je jen na vás, koho budete sledovat a jak moc budete vnímat to, že je to pořád jen online svět.  Jak moc budete vnímat spolupráce, jak moc vám budou vadit a jak moc dokážete být vnímavý k tomu, že pokud někdo něco dostane zadarmo, tak to vychválí až do nebes, třeba proto, aby dostal nášup.

V roce 2013, kdy jsem si zakládala blog, aby tady maminy našli, kde koupit nesehnatelnej typ latexovýho dudlíku, byste mamablogerky napočítali na prstech maximálně 2 rukou. Tehdy jsem si říkala, že takovou nějakou cestou bych se chtěla ubírat, psát typy pro mámy "kde, co, jak, za kolik", ukazovat, co se nám osvědčilo atd. Dnes se považuju za vysloužilýho seniora v tomhle oboru a online svět je úúúplně někde jinde.

Kdo mě z "mama komunity" vytáčí na instagramu?


TYP A
Každá druhá máňa, co si myslí, že když má iPhone a dítě, tak je blogerka/instagramová influencerka.
poznáte podle: 
úroveň fotek "nula", nápad "nula", drzost "nekonečná", sebevědomí "nekonečné", koule na to veřejně hlásat: přijímám spolupráci.

TYP B

Každá stá máňa, která doteď byla "gucci/dior/guerlain/fashion/beauty/špulící rty/airmax/Guess instagramerka" a je těhotná nebo má čerstvě dítě.
Úroveň fotek "velmi vyladěná", nápad "ale jo", drzost "nekonečná", sebevědomí "nekonečné", koule na to koupit si followery, nenechat nic náhodě a rovnou si o spolupráci firmám napsat.

Obě skupiny pro mě zosobňují výsměch všem normálním holkám, které jakémukoliv svému kanálu věnují svůj volný čas, energii, dávají mu nějaký směr, smysl, podobu a přemýšlí nad ním. Je to výsměch a degradace veškeré téhle mamablogerské komunity. A vzhledem k tomu, že neznám většinu finalistek v anketě MAMAblogu, tak jen doufám, že tam žádná taková nebyla.

O mně a konečně těch mých spolupracích...

Bloguju a chodím do práce a i jedu na úrovni, která odpovídá mé situaci. Chodím do práce, chci mít nějaký volný čas na domácnost, na Vali a nějaký volný čas i pro sebe a na blog, tak si asi spočítáte, že už jedu téměř "na krev" a víc tomu blogu prostě nedám. Přesunula jsem svoji aktivitu částečně na instagram, kde je to rychlejší, předám informaci taky, ale instagram je jiný. Nepřenesu tam to, co se vyjímá v článku a jsou věci, který tak nevypíchnu v článku, jako na insta.

Mířím k tomu, proč se ve velké míře na mých kanálech objevují spolupráce. Velká míra je cca 90%. Takhle se to možná se to zdá, že beru každou kravinu. Není tomu tak. Někdy odmítám, někdy se třeba ale vůbec neobtěžuju s odpovědí. Jsou to maily typu - předmět: spolupráce nabídka - CTRL C - CTRL V, kde ani jméno nevymění a já jsem kolikrát Veronika nebo Jana. Tak proč já bych si měla věnovat čas a pozornost někomu, kdo ani neví, jestli mám holku nebo kluka.


Beru spolupráce, které souvisí s dětmi a vzhledem k tomu, že jsem několikrát avizovala snahu o vyvážení poměru mezi články o mně a články o Vali, ráda otestuju i kosmetiku, směsi na vaření, výlety a nebo třeba knížky.

Proč v tak velké míře? Budu možná alibistická. Já vám prostě chci ukázat úplně všechno. Chci abyste to znali i od nás, viděli to i u nás, abych inspirovala třeba jen jednu/jednoho z vás. Já vím, že když to testuju já, testuje to třeba 6 dalších blogerek ve stejný čas, ale třeba je nesledujete. A takhle o tom nechci přemýšlet. Prostě věci, který se mi líbí, tak přijmu, i když se některým můžou příčit, ale prostě je to tady moje a já rozhodnu o tom, co tady bude. Tak jako vy rozhodnete o tom, jestli zmáčknete tady vpravo nahoře ten malinkej křížek.

Chci vám to všechno ukázat, ale time management není moje silná stránka. Mám tolik věcí, o kterých chci psát, ale nejdřív napíšu ten, který jsem dostala ke spolupráci a ostatní upozadňuju, protože na ně není čas :) třeba MILVA, o té vám píšu už rok a půl, co ji používám. Ale protože mě netlačí čas, furt to odkládám a už mám asi tak milion návrhů na úvodní fotku a nejsem schopná to dotáhnout, protože nemusím. Protože mě netlačí čas. Ale když vám nový lego ukážu po roce, tak to asi úplně nebude už úplně nový lego. Chápete? A navíc se těma spolupracema parádně trénuje zodpovědnost.

Napište mi jakýkoliv názor k čemukoliv v tomhle článku, co vás štve, jestli byste blogerům za spolupráce platili, cokoli. Rozvedem debatu :) Tady, na insta nebo na facebooku.

Díky, že jste dočetli až sem! 
Jste dobří!!!

You May Also Like

2 komentů

  1. Tak jsem si oddechla, že jsem se nenašla ani ve skupině A, ani ve skupině B :-D Úroveň fotek a nápadu si u sebe teda nějak netroufám zcela hodnotit, ale ten zbytek zaplaťpánbůh u mne nesedí ani v jednom z těch výčtu :-D
    Tedy, ne že bych se za případné spolupráce nějak extra zlobila... Ale napsat si o ně??? I když... jednou jsem poslala jistému nakladatelství odkaz na dva články, co jsem napsala o jejich knihách, a ti mi napsali, že by s mym dovolenim přidali odkaz na ně k sobě na stránky do sekce "napsali o nás" (v což jsem ,přiznávám se, doufala ;-)...), a že kdybych u nich v budoucnu něco objednávala, tak jim mám napsat, že mi udělaj cenu... Což jsem o pár měsíců později využila a ukázalo se, že udělat cenu, znamenalo, že mi knížku pošlou zadarmo, tedy za recenzi, což bylo moc milé... ale při psaní tak nějak nepříjemně svazující... Takovej ten pocit, že tentokrát to prostě napsat musim...

    OdpovědětVymazat
  2. fajn napsané, moc pěkně...prostě palec nahoru, a o těch dvou skupinách blogerek....no commnent, po moravsky řečeno - jsou to prostě jelita, některá nevyzrálá a některá inteligentně "přezrálá"... přeloženo po moravsky - prostě blbá... je prima, dělat blogy pro radost a pro potěšení a také pro dobrý pocit, že se pomůžeš někomu správně rozhodnout :-)

    OdpovědětVymazat

Za všechny komentáře moc děkujeme :)